Bewustzijn als startpunt van persoonlijke groei: De Vier Leerfasen van Maslow


Als je wilt groeien als persoon of als bedrijf, dan start alles bij bewustzijn. Je kan maar pas iets veranderen als je weet wat er moet veranderen of wat je momenteel gaat tegenhouden. Hierbij ga ik steeds terug naar de Vier Leerfasen van Maslow. Het beschrijft volgens mij heel goed hoe een leerproces verloopt en hoe bewustzijn en bekwaamheid elkaar beïnvloeden.

Stap 1: Onbewust – Onbekwaam

In deze aanvankelijke fase ben je niet bewust dat je onbekwaam bent op een specifiek gebied. Je weet eigenlijk niet dat je iets niet kan, de noodzaak om te leren ontbreekt. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld heel perfectionistisch bent, maar het je enorm helpt om goed te presteren en je er dus geen last van hebt.

“Noodzaak om te leren ontbreekt.”

“De katalysator voor het leerproces”

Stap 2: Bewust – Onbekwaam

De bewustwording van onbekwaamheid is de start van de tweede stap in een leerproces. Je realiseert je dat er kennis of vaardigheden ontbreken die je wilt verwerven. Dit kan zijn door een eigen verlangen of door een externe gebeurtenis. Zo kan je bijvoorbeeld meer werk krijgen, wat je veel stress geeft en je dus bewust wordt dat je niet meer kan werken zoals vroeger. Dit stadium dient als de katalysator voor het leerproces, waar het verlangen om te groeien ontluikt.

Stap 3: Bewust – Bekwaam

Naarmate het leerproces vordert, ga je naar het stadium van bewuste bekwaamheid. Hier heb je de benodigde vaardigheden, maar het vereist nog steeds een bewuste inspanning om ze toe te passen. Dit is een cruciale fase van ontwikkeling en groei, waar aandacht en focus de sleutel zijn. In het voorbeeld zou dit kunnen betekenen dat je bewust wordt dat de extra stress van je perfectionisme komt en dat je heel bewust je grenzen moet stellen.

“Aandacht en focus zijn de sleutel”

Toepassen zonder bewuste inspanning

Stap 4: Onbewust – Bekwaam

Het uiteindelijke doel van het vierstaps leermodel is het bereiken van onbewuste bekwaamheid. In deze fase zijn de verworven vaardigheden volledig geïnternaliseerd. Je kan ze toepassen zonder bewuste inspanning; het wordt een tweede natuur. Dit markeert het hoogtepunt van de leerreis, waar bekwaamheid zich lijkt te manifesteren zonder actieve betrokkenheid. Je kan volledig om met je perfectionisme en weet hoe dit te gebruiken in de juiste context.

Het model geeft weer hoe bewustzijn een cruciale factor speelt in groei. Niet iedereen gaat door de verschillende fasen aan dezelfde snelheid. Soms ben je bewust dat je iets niet kan, maar zie je geen noodzaak om het te veranderen. Het kan zijn dat je nooit stap 4 bereikt en altijd een bewuste inspanning moet leveren. Ik vind het vooral belangrijk dat je bewust bent van wat er juist speelt en je kan groeien op je eigen manier en eigen tempo. Zoals met alle modellen, is het niet de absolute waarheid, maar het kan je een denkkader geven om naar je eigen persoonlijke groei te kijken.


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

Eén reactie op “Bewustzijn als startpunt van persoonlijke groei: De Vier Leerfasen van Maslow”

  1. […] je al bewust nadenkt over wat je aan het doen bent, ben je al aan de eerste stap begonnen (lees: Bewustzijn als start van persoonlijke groei). Sta eens bij jouw ochtend stil en en kijk of je één klein onderdeel kan veranderen. 10 minuten […]

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *